Persoonlijke en professionele ontwikkeling voor studenten Geneeskunde: keuzevrijheid in het onderwijs

Informatie
Auteurs
A. Beerthuizen
E. J. Spierenburg
H.C.G. Overtoom
M.S. Visser
Organisatie
Erasmus MC
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Mentale gezondheidsproblemen komen veel voor onder studenten en die hebben een negatief effect op hun leervermogen, professionele ontwikkeling en inzetbaarheid. Studenten Geneeskunde ervaren nog meer mentale gezondheidsproblemen dan studenten van andere opleidingen (Dopmeijer et al. 2021), wat op de langere termijn een negatieve impact zal hebben op de patiëntenzorg.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

De opleiding Geneeskunde van de Erasmus Universiteit ontwikkelt momenteel een nieuw curriculum – Erasmusarts 2030. Binnen Erasmusarts 2030 zal er meer aandacht zijn voor welzijn en persoonlijke/professionele ontwikkeling binnen het onderwijsonderdeel Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP).
Om het welzijn te verbeteren en hun persoonlijke/professionele ontwikkeling te stimuleren mogen onze studenten, binnen het diverse onderwijsaanbod van VIP, drie keer per collegejaar zelf kiezen welk onderwijs ze volgen. Studenten zullen circa 10 uur per bachelor jaar aan dit onderdeel besteden en zullen worden gestimuleerd om breed georiënteerde keuzes te maken voor een zo breed mogelijke ontwikkeling.
Een toegewezen coach en een online welzijnsmonitor zullen de studenten aanzetten tot reflectie en ondersteunen bij het maken van keuzes op dit vlak. Door deze keuzevrijheid willen we de studenten stimuleren om regie te nemen op hun ontwikkeling. Hierdoor kunnen ze beter voor zichzelf zorgen, leren ze zichzelf beter kennen en zullen hun keuzes meer weloverwogen zijn, wat hun welzijn ten goede zal komen. Uit onderzoek is ook gebleken dat autonomie een positief effect heeft op motivatie en de mentale gezondheid (Ryan & Deci 2000).

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Studenten zullen nauw betrokken zijn bij het inrichten van dit onderwijsonderdeel. Het onderwijs zal worden geëvalueerd onder studenten en docenten, zowel m.b.t. de kwaliteit van het onderwijsonderdeel, als het nut/doel van de betreffende onderwijsactiviteit.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Belangrijke keuzes t.a.v. het onderwijsaanbod zijn:

Welke onderwijsactiviteiten gaan we aanbieden?

Hoe borgen we de kwaliteit van het onderwijs en hoe worden de onderwijsonderdelen geëvalueerd?

Hoe worden studenten getoetst voor dit onderwijsonderdeel?

Wanneer hebben studenten voldaan aan de eisen van dit onderwijs?

Referenties (max. 2):

Dopmeijer 2021. Running on empty. The impact of challenging student life on wellbeing and academic performance. Thesis.
Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. Am Psychol. 2000 Jan;55(1):68-78.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee