Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het inzetten van patiëntervaringen in medisch onderwijs kan leiden tot toegenomen empathie voor patiënt en begrip voor ziekte, betere communicatie met patiënten en meer patiëntgerichte zorg. In de bachelor- en masterfase van de geneeskunde opleiding is hier op verschillende manieren aandacht voor (bijv. binnen het Radboudumc: ‘student meets patient’-onderwijs en simulatie-gericht leren).
Het onderwijsaanbod tijdens de medische vervolgopleiding gericht op leren van ervaringen en perspectief van patiënten is echter gering, terwijl patiëntcontact juist daar plaatsvindt. Hoe sprekend zou het zijn om collega’s die zelf ziek werden te laten vertellen over hun ervaring als patiënt en de lessen welke zij hieruit mee willen geven aan anderen?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Wij ontwikkelden 6 podcasts waarin collega’s (medisch specialisten, artsen in opleiding en een coassistent) vertellen over hun ervaring als patiënt. Zij beschrijven wanneer zij beseften dat zij patiënt waren, wat dit met hen deed, hoe zij vanuit patiëntperspectief naar collega’s kijken, welke invloed de ervaring heeft gehad op hoe zij hun werk uitvoeren en welke lessen zij uit deze ervaring aan anderen mee willen geven.
Op een laagdrempelige en innovatieve manier brengen wij met deze podcast patiëntverhalen van collega’s ‘ten gehore’ aan arts-assistenten. Het primaire doel van de podcasts is om luisteraars aan te zetten tot zelfreflectie op interactie met patiënten en collega’s. Secundair hopen wij dat luisteraars de lessen van patiëntervaringen van collega’s meenemen in hun eigen communicatie en handelen.
In het kader van een pilot zullen 25 arts-assistenten van 3 verschillende afdelingen (neurologie, psychiatrie, heelkunde) vanaf september 2022 naar de afleveringen luisteren en nadien de podcasts evalueren middels vragenlijsten. In januari 2023 zullen opbrengsten van het volledige project geëvalueerd worden.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Bij het lokaal presenteren van dit innovatieproject ontvingen wij zeer enthousiaste reacties van verschillende (zorg)professionals: arts-assistenten, medisch specialisten, verpleegkundigen, coassistenten en onderwijskundigen. Er was vraag naar het delen van de podcasts buiten de pilot groep, maar in het kader van evaluatie is dit nog niet mogelijk. Wij zien dit als teken van een breed draagvlak voor initiatieven zoals deze binnen de zorg.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Eindevaluatie van het project zal in januari 2023 plaatsvinden. Resultaten zullen nadien gepresenteerd worden.
Referenties (max. 2):
Gordon, M., et al., Patient/service user involvement in medical education: A best evidence medical education (BEME) systematic review: BEME Guide No. 58. Med Teach, 2020. 42(1): p. 4-16
Sandars, J., Twelve tips for using podcasts in medical education. Med Teach, 2009. 31(5): p. 387-9.