Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Context/aanleiding:
Een hogeschool gelokaliseerd in het hart van Europa, de zogenaamde Euregio, is de ideale basis voor internationale ambities. Dit wordt niet alleen gereflecteerd in een internationale mix van studenten én docenten, maar ook in partnerschappen met diverse internationale instellingen en een grote variëteit van internationale studiemogelijkheden. Wat al deze activiteiten gemeenschappelijk hebben, is de focus op interculturele competenties en persoonlijke ontwikkeling. Bijna 20% van de Nederlandse werkgevers waarderen internationale studieactiviteiten positief bij sollicitatieprocedures (Van Mol et al 2017). Het leereffect bij buitenlandstages neemt toe, naarmate de culturele afstand tussen het thuisland en plek van buitenlandstage toeneemt (Boonen et al 2018). Studenten die internationale studieactiviteiten willen opnemen, volgen de Crossing Borders module ter voorbereiding.
Doel: Het hoofddoel van Crossing Borders is om studenten voor te bereiden op hun internationale studieactiviteit, door het evolueren van interculturele competenties en hen te faciliteren in de concrete planningsfase, waarmee het potentiele studiesucces wordt vergroot.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Methode: Crossing Borders is verplicht of geadviseerd aan studenten die van plan zijn naar het buitenland te gaan voor hun studie. Gedurende het intensieve 10-weekse programma, participeren interprofessionele groepen van 12-15 studenten (vanuit verpleegkunde, fysiotherapie, ergotherapie en logopedie) in fysieke en online bijeenkomsten gericht op culturele competenties en internationale oriëntatie. Studenten werken zowel individueel als groepsgewijs aan opdrachten die hen motiveren om diepgang te vinden in zowel theoretische als praktische kennis en vaardigheden. Ook dient dit om hun wensen, keuzes en mogelijkheden voor internationale studieactiviteiten te exploreren en vastleggen. De laatste les is een feestelijke slotbijeenkomst. Studenten sluiten de module af met een persoonlijk portfolio dat vooraf nog tweemaal wordt voorzien van feedback door de docent, alvorens de finale versie ingediend wordt voor toetsing.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Resultaten: Studenten sluiten de module af met een portfolio dat bestaat uit een compilatie van hun uitgewerkte leeruitkomsten, theoretische kennis, motivatiebrief, reflectie op interculturele competenties en hun persoonlijke voorbereidingsplan. Vooral de praktische voorbereiding wordt gewaardeerd door studenten omdat ze hier de meerwaarde van ervaren gedurende hun buitenlandervaring.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Conclusie/discussie: Concluderend werkt deze module ondersteunend bij het ontwikkel- en leerproces van interculturele competenties bij studenten. In de toekomst kan deze module opgevolgd worden met een ‘terugkom-avond’ na hun buitenlandperiode; een informele manier om ervaringen uit te wisselen en reflectie te faciliteren.
Referenties (max. 2):
Boonen, Joris, Hoefnagels, Ankie, & Pluymaekers, Mark. (2018). De ontwikkeling van interculturele competenties tijdens een studieverblijf in het buitenland: het belang van culturele afstand. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 36(2), 38–59.
Mol, van C. (2017). Do employers value international study and internships? A comparative analysis of 31 countries. Geoforum, 78, 52–60. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2016.11.014