Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Interprofessioneel samenwerken is niet alleen noodzakelijk voor het realiseren van veilige zorg, maar ook vanwege de veranderingen in het Nederlandse zorglandschap richting integrale zorg. Integrale zorg vindt plaats dichtbij huis door professionals die transmuraal samenwerken en zorg leveren op basis van een afweging tussen hulpvraag, de professionele expertise en wetenschappelijk bewijs. Zij richten zich als interprofessioneel team op het functioneren van de patiënt vanuit een breed perspectief op gezondheid en stimuleren diens zelf-regie. Kern daarvan is het bevorderen, het behoud of het herstel van lichamelijk, psychisch en/of sociaal functioneren. Preventie speelt daarbij een belangrijke rol (1)..
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Sinds 2017 verzorgen de gezondheidszorgopleidingen van de UvA faculteit geneeskunde en de HvA faculteit gezondheid interprofessioneel onderwijs voor alle bachelor studenten. Tweede- en derdejaarsstudenten voeren tijdens drie onderwijsbijeenkomsten van twee uur in kleine interprofessionele teams een multidisciplinair overleg, waarbij zij werken aan een integraal zorgplan voor een patiënt met een complexe zorgvraag. Het programma is binnen beide instellingen onderdeel van de reguliere curricula en vanuit elke opleiding zijn docenten betrokken.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Studenten waarderen de interprofessionele onderwijsbijeenkomsten, met name de gelegenheid om kennis te maken met studenten van andere zorgopleidingen. Docenten spelen hierin als rolmodel en facilitator een essentiële rol. Echter ‘zelfs voor de meest ervaren professionals is het een uitdaging om studenten met verschillende perspectieven, verwachtingen, aannames en leerstijlen te begeleiden’. Daarom is aandacht voor de professionalisering van docenten belangrijk (2). Een goede uitwerking van het onderwijsmateriaal en voldoende tijd voor instructie en uitwisseling van ervaringen zijn daarbij essentieel.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Het realiseren van interprofessioneel bachelor-onderwijs is uitdagend, maar goed haalbaar mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Hiertoe behoren een goede samenwerking tussen opleidingen en een open houding van betrokkenen, maar bovenal een eenvoudige opzet van het programma met daarbinnen voldoende ruimte voor docenten. Een coördinator die opleidingen en perspectieven samenbrengt, waarborgt deze voorwaarden en faciliteert daarmee dit onderwijs.
Referenties (max. 2):
van den Dungen, B.E., Bindels, P.J.E., de Boer, W.F. ., van Eijck, J.P.J., Dekker, J.H., Dekker, J., & Gerrits, O. (2018). Taskforce De juiste zorg op de juiste plek.
Barr, H., Gray, R., Helme, M., Low, H., & Reeves, S. (2016). Interprofessional Education Guidelines 2016.