Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Achtergrond
In de gezondheidszorg is interprofessionele samenwerking steeds belangrijker. De zorgvraag wordt complexer en vaak zijn diverse professionals betrokken bij dezelfde patiënt. Het bieden van optimale zorg vraagt om goed teamwork. Dit team bestaat uit professionals van verschillende achtergronden en denkniveaus.
Werkplekleren biedt een ideale setting om interprofessionele samenwerkingscompetenties te leren. In Limburg zijn daarom sinds 2017 Interprofessionele Communities van Praktijken (IPCoP’s) opgericht. Deze IPCoPs bieden wo, hbo- en mbo-studenten van verschillende zorgdisciplines de kans om elkaar te ontmoeten op de werkvloer en van, over en met elkaar te leren. INTER-ACTIE biedt een online verdieping van het werkplekleren.
Doel
Het doel is om een interprofessioneel leerprogramma, bestaande uit drie bijeenkomsten, te verrijken met (online) peer feedback. Door het geven en ontvangen van feedback kan het team samen stappen zetten naar betere kwaliteit van zorg. Hierbij wordt rekening gehouden met de verschillende achtergronden en onderwijsniveaus van de deelnemers..
Beschrijving van de interventie/innovatie:
De bijeenkomsten richten zich op 1) kennismaken en het bespreken van de noodzaak van interprofessionele samenwerking, 2) het simuleren van een interprofessioneel teamoverleg en 3) ontwikkeling van een verbeterplan voor de gezamenlijke zorgverlening. Daarnaast brengen studenten een dagdeel door met een andere student om inzicht te krijgen in elkaars werk. De onlineactiviteiten omvatten reflectie op filmpjes over interprofessioneel samenwerken en peerfeedback in een interprofessionele setting en het formuleren van leerdoelen. Er wordt niet alleen tijdens de bijeenkomsten maar ook online feedback gegeven, bijvoorbeeld op het voorbereidingsformulier van het gesimuleerde teamoverleg.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
We hebben het verrijkte programma als pilot getest binnen een eerstelijnscentrum, een verzorgingshuis en in de revalidatiezorg. Studenten waren positief over zowel de persoonlijke ontmoetingen als de onlineactiviteiten. Het leerprogramma hielp hen om hun eigen bijdrage aan de zorg en hun behoeften in interprofessioneel teamwerk te verwoorden. Het programma gaf hun ook meer inzicht in de inhoud en waarde van andere beroepen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Online peer feedback is succesvol geïntegreerd in het interprofessionele leerprogramma. Met dit blended learning programma kunnen zorgorganisaties studenten faciliteren om hun kennis over andere disciplines te vergroten en samenwerkingscompetenties te ontwikkelen.
De opzet en inhoud van het programma is vrij beschikbaar via https://edusources.nl/ binnen de community ‘Interprofessioneel leren voor zorgstudenten op de werkplek’.