Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Afgestudeerde tandartsen moeten beschikken over de competenties volgens de CanMEDS-competentiedomeinen, zoals beschreven in het Raamplan Mondzorg 2020. In de masteropleiding tandheelkunde van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) worden studenten competentiegericht opgeleid met behulp van Entrustable Professional Activities (EPA’s). EPA’s zijn ‘observeerbare taken/verantwoordelijkheden die toevertrouwd worden aan voldoende competente professionals in opleiding’ (Ten Cate e.a., 2015). Er worden in de masteropleiding tandheelkunde van ACTA 14 EPA’s gebruikt die ontwikkeld zijn door de opleiding tandheelkunde van de Radboud Universiteit Nijmegen. Studenten kiezen welke EPA ze uitvoeren en reflecteren eerst zelf op hun handelen alvorens de docent daarop feedback geeft.
Na elke kliniekdag vult de student een EPA-formulier in, dat wordt geregistreerd in een e-portfolio. Dit e-portfolio dient als ontwikkelings-en beoordelingsinstrument en is ingevoerd in de Lijn Integrale Mondzorg I (masterjaar 1) en de Lijn Integrale Mondzorg II (masterjaar 2). Door rekening te houden met de door studenten ervaren sterke punten en aandachtspunten kan het portfolio effectiever ingezet worden.
Deze studie evalueert de studentpercepties van de effectiviteit van het e-portfolio als leer- en beoordelingsinstrument.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Een online vragenlijst is afgenomen onder Master-2 (N = 53) en Master-1 (N = 23) studenten waarin studenten op een 5-puntschaal hun ervaringen met het gebruik van het e-portfolio (inclusief EPA’s) aan konden geven. De uitkomsten van deze vragenlijst werden als input gebruikt voor individuele interviews die online werden afgenomen met Master-1 studenten (N = 10) en Master-2 studenten (N = 3). Deze werden woordelijk uitgeschreven en kwalitatief geanalyseerd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Uit de vragenlijst blijkt dat studenten het monitoren van de klinische competenties waarderen. De feedback op de EPA’s bleek een aandachtspunt.
Uit de interviews kwam naar voren dat het portfolio bij een groot deel van de studenten aanzet tot reflecteren, de voortgang goed in kaart brengt en nuttig is voor het nalezen van de schriftelijke feedback. Verscheidene aandachtspunten bij het gebruik van het portfolio kwamen naar voren:
– verschil in kwaliteit en timing van de feedback tussen docenten;
– strategisch invullen van de EPA’s om aan de normen voor aantallen en supervisieniveaus te voldoen;
– een niet optimaal gebruik van het dashboard.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Hoewel er potentieel zit in het gebruik van het portfolio, zijn er nog veel aandachtspunten waaraan gewerkt moet worden om het gebruik van het portfolio nog effectiever in te zetten.
Onderzoek naar studentpercepties over de effectiviteit van een e-portfolio levert waardevolle informatie op en de aanbeveling is dit met regelmaat te doen in de implementatiefase van een portfolio.
Referenties (max. 2):
Ten Cate, O. e.a. (2015). Curriculum development for the workplace using entrustable professional activities (EPAs): AMEE guide no. 99. Medical Teacher, 37(11), 983-1002.