Context / probleemstelling of aanleiding
Probleemstelling (inclusief theoretische onderbouwing en onderzoeksvraag/vragen):
Probleemstelling en onderzoeksvragen:
Recente internationale studies tonen dat studenten uit etnische minderheidsgroepen neigen tot onderpresteren bij gestandaardiseerde voortgangstoetsen(1). Oriënterende interviews met docenten en opleiders van de Nederlandse huisartsopleidingen suggereerden in 2018 dat dit mogelijk ook geldt voor aios huisartsgeneeskunde uit minderheidsgroepen; zij zouden vaker als onderpresterend beoordeeld worden dan hun collega’s uit de meerderheidsgroep, terwijl dit niet lag aan hun startkwalificaties of motivatie. Een diverse aios populatie is belangrijk, vanuit sociaal rechtvaardigheidsoogpunt én omdat aios in opleidingscohorten met grote diversiteit beter leren om goede en passende eerstelijnsgezondheidszorg te bieden aan een diverse patiënten populatie(2). Getalsmatige onderbouwing van het gerezen vermoeden van ongelijkheid in beoordeelde prestaties zou een eerste stap kunnen zijn om dit probleem te onderkennen. In dit onderzoek stelden we daarom de volgende onderzoeksvragen:
Hebben aios huisartsgeneeskunde uit etnische minderheidsgroepen in de Nederlandse huisartsenopleiding een groter risico om als onderpresterend te worden beoordeeld dan hun collega’s uit de meerderheidsgroep?
Zo ja, zijn er specifieke competentiegebieden waarop deze aios onderpresteren?
Methode:
Methode:
Het design van deze studie was een kwantitatief retrospectief cohortonderzoek. De uitkomstmaat ‘onderpresteren’ werd gedefinieerd als bindend advies tot één of meer van de volgende interventies tijdens het opleidingstraject van de aios: (1) voortijdige uitval, (2) verlenging van de opleiding en (3) verplicht begeleidingstraject. Na een opt-out procedure verzamelden wij deze data uit de dossiers van aios huisartsgeneeskunde die in 2015-2017 zijn gestart met hun opleiding bij zeven Nederlandse huisartsenopleidingen, deels via een online query en deels via handmatig dossieronderzoek op locatie. Alle data die door onduidelijke documentatie twijfel opriepen, bespraken wij op individueel niveau met de lokale coördinatoren. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voegde gegevens toe m.b.t. etniciteit en anonimiseerde de bestanden. Vervolgens analyseerden wij het risico op beoordelingen van onderpresteren met logistische regressie (gecorrigeerd voor leeftijd en geslacht). Voor de analyse van onderpresteren in specifieke competentiegebieden gebruikten wij een Chi-kwadraattoets.
Resultaten (en conclusie):
Resultaten:
Na exclusie van vijf opt-outs en 165 onvolledige datasets (onvolledige voortgangsgegevens of ontbrekende gegevens m.b.t. etniciteit), werden dossiers van 1700 aios geanalyseerd (17% aios uit etnische minderheidsgroepen). Het risico voor aios huisartsgeneeskunde uit etnische minderheidsgroepen om als onderpresterend beoordeeld te worden was significant groter dan bij de meerderheidsgroep (OR 2,41 (95% BI: 1,67 – 3,49). Bij onderpresteren vonden we geen significante verschillen per competentiegebied voor beide groepen.
Discussie (beschouwing resultaten en conclusie in het kader van de theorie):
Discussie:
Zoals beschreven in onderzoek naar andere academische opleidingen(1) en gesuggereerd in oriënterende interviews bij de Nederlandse huisartsopleidingen, bevestigt dit kwantitatieve onderzoek dat ook bij de Nederlandse huisartsopleiding aios uit etnische minderheidsgroepen een groter risico hebben om als onvoldoende beoordeeld te worden dan hun collega’s uit de meerderheidsgroep. Vanuit sociale rechtvaardigheid en vanuit streven naar kwaliteit van zorg(2) benadrukt deze nieuwe getalsmatige kennis het belang van aanvullend onderzoek naar onderliggende oorzaken en effectieve interventies om de kansen op een goede beoordeling voor àlle aios te bevorderen.
Referenties:
Referenties:
Mishra S. Social networks, social capital, social support and academic success in higher education: A systematic review with a special focus on ‘underrepresented’ students. Educational Research Review. 2020;29:100307. Available from: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100307
Saha S, Guiton G, Wimmers PF, Wilkerson L. Student body racial and ethnic composition and diversity-related outcomes in US medical schools. Jama. 2008;300(10):1135-45. Available from: http://dx.doi.org/10.1001/jama.300.10.1135