Context / probleemstelling of aanleiding
Probleemstelling (inclusief theoretische onderbouwing en onderzoeksvraag/vragen):
Ondanks dat de transitie van student naar arts-assistent een essentieel onderdeel is van het worden van arts, ervaren arts-assistenten de transitie vaak als problematisch. Eén van de uitdagingen is het eigen maken van de nieuwe rol in een nieuwe context. Gebaseerd op de theorie van Organizational Socialization, weten we dat opleiders verschillende strategieën gebruiken om arts-assistenten aan te laten passen aan hun nieuwe rol (1). Verder nemen we aan dat arts-assistenten zelf ook strategieën gebruiken om zich aan te passen aan hun nieuwe rol (2). Er is echter nog geen empirisch bewijs dat laat zien hoe arts-assistenten de aanpassingsstrategieën van andere zorgprofessionals percipiëren, en hoe ze hun eigen aanpassingsstrategieën beschrijven. Zonder een systematische exploratie van de percepties van arts-assistenten over deze strategieën, lopen we het risico dat zowel arts-assistenten als andere zorgprofessionals niet optimaal gebruik maken van hun mogelijkheden om de transitie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het doel van deze studie is om te exploreren (1) hoe arts-assistenten de strategieën van andere zorgprofessionals percipiëren (organisatiestrategieën), (2) hoe ze hun eigen strategieën percipiëren (individuele strategieën), (3) wat de impact is van organisatiestrategieën op individuele strategieën.
Methode:
We hebben een kwalitatieve exploratieve interviewstudie uitgevoerd, met 16 beginnende arts-assistenten van verschillende ziekenhuisspecialismen. De theorie Organizational Socialization is gebruikt als analytische lens. Middels een template analyse hebben we de aspecten van organisatie en individuele tactieken gebruikt om onze data te analyseren.
Resultaten (en conclusie):
Organisatiestrategieën konden verdeeld worden op het niveau van bejegening en kennismaking met het zorg- en opleidingssysteem. Illustratief voor bejegening: de supervisor of verpleegkundige kende de naam van de arts-assistent en zijn / haar behoeften, versus supervisor of verpleegkundige behandelde de arts-assistent als één van de vele arts-assistenten. Illustratief voor systeem: de afdeling had een uitgebreide introductieperiode georganiseerd, versus de arts-assistent leerde het werk door het ‘gewoon maar te doen’.
Arts-assistenten gebruikten hun eigen strategieën (o.a. observeren van andere arts-assistenten en vragen stellen) enerzijds om te leren hoe ze zich moesten gedragen en onderdeel konden worden van het zorgteam, en anderzijds om nieuwe taken te leren die hoorden bij hun rol als arts-assistent.
De strategieën van andere zorgverleners werkten zowel faciliterend als belemmerend op de strategieën van arts-assistenten. Bijvoorbeeld, als zorgprofessionals benaderbaar waren, dan stelden arts-assistenten makkelijk vragen, terwijl als arts-assistenten voelden dat ze zich moesten aanpassen aan de (impliciete) normen en gedragingen van de werkplek, dan ervoeren ze een drempel om vragen te stellen.
Deze resultaten laten zien dat aanpassing in een transitie een wisselwerking is tussen de individuele arts-assistent en andere zorgprofessionals.
Discussie (beschouwing resultaten en conclusie in het kader van de theorie):
Deze bevindingen zijn relevant voor de transitieliteratuur, doordat we vanuit het arts-assistentenperspectief zowel de individuele als organisatiestrategieën in kaart brengen, en daarmee de dynamiek tussen arts-assistent en de zorgprofessional expliciet maken. Met deze systematische exploratie kunnen we arts-assistenten mogelijk beter ondersteunen tijdens toekomstige transities naar nieuwe rollen en contexten en kunnen we handvatten ontwikkelen voor zorgprofessionals om de transitie van arts-assistenten te faciliteren. Een beperking van dit onderzoek is dat we exploratieve interviews hebben gedaan, met een ‘convenience sample’, waardoor we geen onderscheid konden maken tussen verschillende specialismen, en we niet in staat waren om de verschillende strategieën te rangschikken. Toekomstig onderzoek kan zich richten op verschillen in aanpassingsstrategieën tussen specialismen.
Referenties:
Galema G, et al. Learning the ropes: strategies program directors use to facilitate organizational socialization of newcomer residents, a qualitative study. BMC Med Educ [Internet]. 2022;22(1):1–13. Available from: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03315-9
Atherley A, et al. Medical Students’ Socialization Tactics When Entering a New Clinical Clerkship. Vol. Publish Ah, Academic Medicine. 2022.