Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In de NVMO werkgroep Klinische Vaardigheden delen vertegenwoordigers van de Nederlandse en Vlaamse faculteiten Geneeskunde ervaringen en expertise met betrekking tot het vaardigheidsonderwijs met elkaar.
In dit onderwijs en de ontwikkeling daarvan zijn er diverse momenten waarop samengewerkt wordt tussen verschillende professionals. Op welke manier is daar invulling aan gegeven en wat is de toegevoegde waarde van deze samenwerking in het vaardigheidsonderwijs?
Doel:
Leren van en inspiratie halen uit verschillende praktijkvoorbeelden binnen het vaardigheidsonderwijs waarin samenwerking een rol speelt.
Doelgroep:
Docenten, studenten, beleidsmakers, artsen, iedereen betrokken bij of geïnteresseerd in klinische vaardigheden.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte voorstelling van de werkgroep Klinische Vaardigheden volgen korte pitches vanuit verschillende leden van de werkgroep waarin een praktijkvoorbeeld wordt gepresenteerd. Na elke pitch is er ruimte voor vragen en discussie. Daarnaast worden de deelnemers gevraagd naar eigen ervaringen van samenwerking binnen het vaardigheidsonderwijs.
De student opleider: een waardevolle partner in de opleiding geneeskunde’
Inge Fourneau, Vaatheelkunde, KU Leuven; Florence B.M. Gan-Creijghton MD/arts, Erasmus MC; Abel van de Ven, Arts-Docent Medisch Technische Vaardigheden, UMCU.
Echografie als verlengstuk van fysische diagnostiek:
Geïntegreerd samenwerkingsverband met radiologie in het klinisch vaardigheidsonderwijs.
Wouter Henneman, radioloog MUMC+ en Hanneke Vermeulen, arts-vaardigheidsdocent Skillslab UM.
Toevoeging van verpleegkundig specialisten in opleiding aan het Introductiecoschap LUMC – over wisselwerking en waardering.
Arianne Pieterse, internist + coördinator Introductiecoschap, LUMC.
Samen leren: geneeskunde studenten samen met farmacie studenten. Karin Duitscher, onderwijsarts UMCG/KTC docent, UMCG.
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
50 deelnemers