Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Het actief betrekken van studenten bij het ontwikkelen van onderwijs draagt bij aan de verbetering van de onderwijskwaliteit. Eveneens verhoogt dit het gevoel van betrokkenheid, eigenaarschap en zelfredzaamheid. Er is steeds meer aandacht voor co-creatie zowel in het onderwijskundig onderzoek als ook in de (onderwijs)praktijk. Co-creatie draagt bij aan sustainable onderwijs en stimuleert actieve en constructieve samenwerking tussen docenten en studenten. Deze workshop gaat over de implementatie van co-creatie in de onderwijspraktijk. We gaan aan de slag met co-creatie van onderwijs: Wat zijn de uitdagingen? Hoe pakken we deze aan? We delen handvatten en tips (the do’s and don’ts) en denken samen na over praktische toepassingsmogelijkheden in de eigen onderwijspraktijk.
Doel:
In deze workshop leren deelnemers wat co-creatie van onderwijs inhoudt, welke argumenten er zijn om co-creatie toe te passen in het onderwijs en hoe co-creatie er in de praktijk uitziet. We geven een overzicht van mogelijke uitdagingen voor de verschillende betrokkenen (studenten, docenten, instellingen). Dit voedt de discussie over hoe we met deze uitdagingen kunnen omgaan. We delen ook wat hierover al bekend is in de literatuur en in de praktijk en hoe mogelijke valkuilen in het co-creatie proces bij de ontwikkeling van onderwijs voorkomen kunnen worden. In groepsopdrachten zullen deelnemers brainstormen over de opzet van co-creatie sessies (aan de hand van authentieke praktijksituaties). Tenslotte beoogt deze workshop om tips te delen over hoe co-creatie toe te passen. Hoe kunnen we studenten en docenten faciliteren om met co-creatie (in de onderwijspraktijk) aan de slag te gaan?
Doelgroep:
Docenten, (klinische) begeleiders, (onderwijskundige) onderzoekers en docenten, studenten en artsen (niet) in opleiding, onderwijsmanagers/coördinatoren en onderwijsontwikkelaars.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
In verschillende werkvormen krijgen deelnemers inzicht in de achtergronden en praktische toepassingen van co-creatie van onderwijs. We delen kennis over de definitie en beoogde effecten. Met deelnemers wordt gediscussieerd over mogelijke uitdagingen en valkuilen voor studenten, docenten en instellingen. Op basis van een overzicht van uitdagingen uit de literatuur slaan we een brug naar de praktijk. Deelnemers werken in groepjes aan praktijkvoorbeelden waarbij co-creatie toegepast zal worden. Ze brainstormen over hoe de co-creatie sessies op te zetten en vorm te geven. Groepjes werken aan verschillende opdrachten, waardoor de plenaire terugkoppeling een rijkdom aan suggesties zal bevatten. We zullen de do’s en don’ts samenvatten middels een checklist, die de deelnemers vervolgens naast de uitwerking van hun groepsopdracht leggen en nabespreken. Tenslotte zullen we kort een aantal van onze eigen co-creatieprojecten als voorbeelden presenteren. We ronden af met ruimte voor vragen.
Referenties (max 2.):
Könings,K.D., Mordang,S., Smeenk,F., Stassen,L., & Ramani,S. (2021). Learner involvement in the co-creation of teaching and learning: AMEE-guide no.138. Medical Teacher, 43(8), 924-936.
Max aantal deelnemers :
50