Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In de zorg wordt intensief samengewerkt – van traumateams tot MDO’s tot een zorgteam – overal in de zorg zijn professionals van elkaar afhankelijk voor het uiteindelijke resultaat: de beste zorg voor de patiënt. Om deze reden is het niet vreemd dat er in de laatste jaren binnen de geneeskundeopleidingen steeds meer aandacht wordt besteed aan de competentie Samenwerken. In dit kader is de geneeskundefaculteit van de VU dit studiejaar gestart met een vernieuwende cursus voor alle eerstejaars; ‘BinnensteBuiten’. Centraal daarin staat het thema ‘Wie ben ik?’, waarin studenten worden uitgedaagd te onderzoeken wie zij zijn als toekomstig zorgprofessional, vanuit de verschillende competenties, waaronder de ‘Samenwerker’. Eén van de onderdelen binnen deze cursus is het practicum ‘Samen Bouwen’, waarin de studenten, middels een speelse opdracht, aan den lijve ondervinden welke frustraties en moeilijkheden kunnen ontstaan binnen een samenwerkingsproces. Dit maakt dat studenten geprikkeld worden om het groepsproces en hun eigen rol onder de loep te nemen en zo met elkaar te onderzoeken wat nodig is om samen tot optimaal resultaat te komen. De opgedane praktische ervaring koppelen studenten aan theorie. De studenten ervaren het practicum als interactief, leerzaam en direct toepasbaar voor de samenwerking in hun eigen werkgroep (N=310, m=8,01 op Likertschaal van 1 t/m 10). De docenten zien dat de studenten zichzelf als ‘Samenwerker’ beter leren kennen en daarop kunnen reflecteren.
Doel:
Deelnemers voeren de samenwerkingsopdracht uit
Deelnemers onderzoeken het teamproces en hun eigen rol daarin
Deelnemers doen inzicht en ideeën op voor inpassing van dergelijke werkvormen in het onderwijs
Doelgroep:
Curriculumontwikkelaars, docenten, studenten, coassistenten en artsen
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Deelnemers ervaren een verkorte versie van het oorspronkelijke practicum. Na een korte kennismaking en introductie over de opzet van dit practicum, gaan deelnemers aan de slag met een speelse samenwerkingsopdracht met Lego. Vervolgens bespreken deelnemers aan de hand van theoretische principes uit de psychologie en de patiëntveiligheid het teamproces en ieders rol daarin, bijv. ‘situatiebewustzijn’ en ‘bovenstroom versus onderstroom in de teamdynamiek’. Deelnemers krijgen zicht op wat wel of niet effectief is in de samenwerking, in relatie tot het doel waaraan gezamenlijk gewerkt wordt. Er wordt afgerond met een discussie over toepassing en opbrengst van een dergelijke werkvorm in onderwijs.
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
20