Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Diversiteit, gelijkheid en inclusie zijn thema’s die vaak hoog op de agenda staan, zo ook bij universiteiten. Dat is mooi en nodig, maar ze roepen ook veel vragen op. Werkt dat eigenlijk ook door in ons onderwijs? Blijven we niet teveel hangen in de woorden die zijn opgeschreven in een actieplan of document? Tijd om te gaan doen! Acties zijn ten slotte sterker dan woorden (Dogra, 2021). Hoewel dit vaak de intentie is van veel mensen, waaronder wij zelf, is er ook een enorme voorzichtigheid rondom deze thema’s. Want was als we de plank misslaan? Wat als we iets verkeerd zeggen? Wat als…? En maken we daarmee de drempel niet onnodig hoog? Vaak ben je te bang. Immers, het gaat om bewustwording van je eigen perspectief en om het luisteren naar en erkennen van het perspectief van de ander? Zijn studenten zich bewust van niet alleen zichtbare maar ook onzichtbare diversiteit? Durven ze zich écht uit te spreken en kunnen ze openhartig luisteren? (Weijers, 2019) Niet alleen is dat belangrijk voor ons leerklimaat aan de universiteit; het is ook van belang voor de (technische) dokter in spé.
Het enige dat we zeker weten is dat als we in ons eigen cirkeltje blijven rondrennen er niks verandert en niks echt bespreekbaar wordt gemaakt. Dan slaan we pas echt de plank mis. In deze workshop gaan we dus dóen. Op deze manier gaan we er ook mee richting de studenten. We stellen ons kwetsbaar op en staan onszelf toe om fouten te maken: practice what you preach!
Doel:
Aan het eind van de workshop
Hebben deelnemers handvatten om de besproken thema’s in de praktijk toe te passen
Zijn deelnemers zich bewust van hun eigen perspectief
Hebben deelnemers handvatten hoe ze perspectieven van de ander boven tafel kunnen krijgen
Doelgroep:
Iedereen die betrokken is bij of geïnteresseerd is in medisch (communicatie-)onderwijs.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Het thema en de aanleiding van de workshop wordt geïntroduceerd. Belang van ‘dóen’ wordt kort toegelicht waarna we aan de slag gaan. We starten met een opwarmer waarin deelnemers non-verbaal aan de slag gaan met zichtbare en niet zichtbare informatie van elkaar. Tegelijkertijd zet deze opwarmer alvast aan tot bewust worden van eigen interpretaties. Deelnemers worden vervolgens in een opdracht uitgedaagd om na te denken over hun achtergrond. In de bespreking hiervan wordt ingegaan op wat dit betekent voor ieders referentiekader en hoe dit onderling kan verschillen. Middels de volgende opdracht wordt duidelijk hoe verschillende referentiekaders kunnen zorgen voor uiteenlopende perspectieven. In een inclusieve bespreking laten we, middels een specifieke methodiek, zien hoe er ruimte en aandacht kan worden gegeven aan álle perspectieven.
Referenties (max 2.):
Dogra, N. (2021). The continuing challenges for diversity and inclusion in the medical education.
Weijers, F. (2019). Deep democracy. Vrijmoedig spreken en openhartig luisteren op school. De Nieuwe Meso (6) 3 p. 8 – 13.
Max aantal deelnemers :
25