Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Op een goede manier gegeven feedback is een krachtig leermiddel voor werkplekleren. Feedback geven is geen vanzelfsprekende vaardigheid en vergt training. Bij het ontwikkelen van dergelijke trainingen moeten keuzes gemaakt worden over feedbackmethodes, didactische werkvormen, wijze van motiveren voor deelname etc.
In Utrecht is in 2017, door Huisartsgeneeskunde, Diergeneeskunde en Farmacie samen, een feedbacktraining ontwikkeld voor begeleiders van coassistenten in de extramurale context, een context die mogelijk verschilt van de ziekenhuiscontext.
De modulaire training – die positief geëvalueerd wordt – bestaat uit interactieve e-learning als voorbereiding en twee trainingssessies. De Utrechtse faculteiten geven de training regelmatig. In het Amsterdam UMC, locatie AMC zijn met de training zowel intra- als extramurale begeleiders getraind.
Doel:
Tijdens deze rondetafelsessie indentificeren we met inbreng van de deelnemers succesfactoren en barrières (naar proces en inhoud) van feedbacktrainingen voor begeleiders van werkplekleren. We exploreren de verschillen en overeenkomsten van deze factoren tussen de intra- en extramurale context.
Doelgroep:
Feedbacktrainers en -gevers, op de werkplek, zowel intra- als extramuraal. Ook ontvangers van feedback op de werkplek, zoals coassistenten en AIOS
Opzet: activiteiten en opbrengst:
In de sessie zullen we kennis delen over de succesfactoren en barrières bij het ontwerpen van feedbacktrainingen voor werkplekleren. We onderzoeken daarnaast of de context van werken van begeleiders (intra- of extramuraal) invloed heeft.
Als eerste worden in de subgroepen succesfactoren en barrières verzameld over het proces, zoals organisatie, werkvormen, duur en tijdstip. Vervolgens wordt de opbrengst van de subgroepen samengebracht en worden verschillen en overeenkomsten naar context geduid.
Bovenstaande stappen worden herhaald voor de inhoud van feedbacktrainingen bij werkplekleren, te weten de feedbackmodellen (Pendleton, 4G, Hattie etc) en de interactiemodellen (Roos van Leary etc).
Om de deelnemers te inspireren bij het denkproces wordt aan het begin van de sessie het voorbeeld van de Utrechtse feedbacktraining “De kunst van goede feedback” plenair toegelicht. Bovendien krijgt elke subgroep een moderator die deze training heeft gegeven in een intra- of extramurale context en zijn of haar ervaringen kan inbrengen.
De opbrengst van de sessie is een lijst met succesfactoren- en barrières, ten aanzien van proces en inhoud en geordend naar context, voor het ontwerpen en uitvoeren van een feedbacktraining voor werkplekleren.
Referenties (max 2.):
Johnson CE, Keating JL, Boud DJ, et al. Identifying educator behaviours for high quality verbal feedback in health professions education: literature review and expert refinement. BMC Med Educ. 2016 Mar 22;16:96. doi: 10.1186/s12909-016-0613-5.
Lockyer J, Armson H, Könings KD, Lee-Krueger RCW et al. (2020). In-the-moment feedback and coaching: Improving R2C2 for a new context. Journal of Graduate Medical Education. 2020; 12(1):27-35. doi:10.4300/JGME-D-19-00508.1
Max aantal deelnemers :
25