Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Centrale thema’s van deze workshop zijn voorstellingsvermogen, verbeeldingskracht en empathie. Voor iedereen die betrokken is bij onderwijs in de gezondheidszorg zijn deze deugden belangrijk. Of het nu gaat om zorg verlenen, vormgeven van relevante onderwijs-inhoud, of overbrengen van boodschap bij een publiek, het kan niet zonder het vermogen je te kunnen verplaatsen in de ander en je te kunnen inbeelden wat er bij iemand leeft. En niet voor niets leren we onze studenten dat empathie behoort tot de belangrijkste deugden waarover zij als professional moeten beschikken.
Toch is het met deze deugden makkelijker gezegd dan gedaan: hoe hangen ze samen? Kunnen we ze ‘leren’? En hoe breng je ze in de praktijk? In deze workshop doordenken we deze vragen onder begeleiding van de docenten. Zij stellen voorstellingsvermogen, verbeeldingskracht en empathie centraal in hun multidisciplinaire onderwijs-ontwikkelproject ‘In de geest van de kunst’ (Comenius Teaching Fellowship) dat zij samen met studenten, ervaringsdeskundigen en psychiaters ontwikkelen om masterstudenten geneeskunde de ruimte te geven met deze eigenschappen te oefenen. In die oefeningen spelen verhalen (analyseren en schrijven) en kunst een belangrijke rol.
We gaan in de workshop niet enkel ‘nadenken’ en ervaringen uitwisselen, maar vooral ook doen. In deze interactieve workshop gaan we, na een korte introductie over voorstellingsvermogen, verbeeldingskracht en empathie (en de rol die literatuur en schrijven daarin kunnen spelen), samen aan de slag met enkele van onze werkvormen en vertellen we over onze ervaringen met de uitvoering ervan. We zetten deze zo op dat deelnemers ze goed kunnen vertalen naar hun eigen professionele (onderwijs)praktijk.
Doel:
Aan het eind van deze bijeenkomst:
Zijn deelnemers zich (hernieuwd) bewust van de rol die voorstellingsvermogen, verbeeldingskracht en empathie kunnen spelen in medisch onderwijs
Hebben deelnemers inzicht in de rol die (analyse van) literaire teksten en creatief schrijven zouden kunnen hebben in de ontwikkeling van voorstellingsvermogen en verbeeldingskracht
Hebben deelnemers ervaring opgedaan met innovatieve manieren om voorstellingsvermogen en verbeeldingskracht te oefenen met behulp van (de analyse van) literaire teksten en korte schrijfopdrachten
Beschikken deelnemers over concrete handvatten en werkvormen om zelf met studenten of collega’s aan voorstellingsvermogen en verbeeldingskracht te werken
Doelgroep:
Opleiders, onderwijsvernieuwers, zorgverleners, medisch studenten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
– Kennismaking, korte introductie op thema, programma en leerdoelen
– Werkvorm1:
verhaal en voorstellingsvermogen. Deelnemers leren verschillende lagen van een literaire tekstfragment analyseren waarin de gevoels- en gedachtewereld van iemand met mentale problemen centraal staan. Docenten begeleiden.
– Werkvorm2:
schrijven en verbeeldingskracht. Op basis van het verhaal uit werkvorm 1 leren deelnemers het verhaal zelf verder schrijven.Docenten begeleiden.
– We reflecteren met elkaar op de opbrengst van de opdrachten en de toepasbaarheid werkvorm in eigen onderwijspraktijk
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
20