Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Studieloopbaanbegeleiding(SLB): studentwelzijn, interactief leren en een netwerk opbouwen.
Doel:
Zelf ervaren wat studieloopbaanbegeleiding, gebaseerd op het Centeringmodel op kan brengen.
Doelgroep:
Docenten, opleiders, onderwijskundigen en studenten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
We herkennen het allemaal als opleiders: studenten die niet lekker in hun vel zitten, angst om te falen, leidend tot stress en zelfs burn-outklachten of het stoppen met de opleiding. Om studenten meer zelfvertrouwen en eigen regie te geven, startte de Academie Verloskunde Maastricht in samenwerking met de stichting CenteringZorg een nieuwe vorm van studieloopbaanbegeleiding (SLB).
De methodiek gaat ervan uit dat je samen meer weet en leert en is gebaseerd op drie pijlers: studentwelzijn, interactief leren en een netwerk opbouwen/support genereren. Enkele essentiële elementen van deze methode:
Stabiliteit groepssamenstelling en begeleiding(veiligheid)
Optimale groepsgrootte ter bevordering van het groepsproces(veiligheid)
Stimuleren (inter)actieve betrokkenheid van alle deelnemers(scaffolding)
Vaste indeling van groepsbijeenkomst met een thema, variatie is mogelijk
Tijdens de bijeenkomsten heeft iedere student een individueel moment met de begeleider. Vervolgens worden er in een vaste groep op een interactieve manier en met ‘faciliterende’ gespreksvoering thema’s besproken. Onderwerpen zoals stress, stage, familie, studeergedrag, kernkwaliteiten, positieve gezondheid maar ook informatie over de opleiding komen aan bod. Mocht een ander onderwerp actueel zijn voor de groep, dan is er ruimte om daar dieper op in te gaan. Op die manier sluit de informatie altijd aan bij de belevingswereld van de studenten.
Uit onderzoek blijkt het positieve effect van de CenteringZorg methode binnen de geboortezorg: vrouwen zijn meer tevreden over de zorg, ervaren meer steun en voelen zich meer betrokken. Zorgprofessionals ervaren een betere aansluiting bij de belevingswereld van de patiënt. 1,2
Deze resultaten zijn de onderbouwing voor deze nieuwe vorm van studieloopbaanbegeleiding volgens het Centeringmodel. We verwachten dat studenten zich meer betrokken voelen bij de opleiding, meer steun onderling ervaren, meer inzicht krijgen in eigen (on)gezondheid en minder stress ervaren. Voor docenten geeft het wellicht meer plezier in hun werk: een onderwerp uitgebreider bespreken waarbij oplossingen en tips uit de groep zelf komen. De eerste reacties van zowel studenten als docenten zijn veelbelovend.
In deze workshop ervaar je als deelnemer zélf hoe zo’n groepsbijeenkomst verloopt en wat het opbrengt. De belangrijkste elementen van deze aanpak komen aan bod en vragen over de methode kunnen gesteld worden.
Referenties (max 2.):
Rising S. Centering Pregnancy: An Interdisciplinary Model of Empowerment, Journal of Nurse-Midwifery (1998) 43(1):46-54.
Kweekel L, et al. The role of trust in CenteringPregnancy: building interpersonal trust relationships in group-based prenatal care in the Netherlands. Birth (2017) 44(1):41 -47.
Max aantal deelnemers :
20