Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Professionals zullen in staat moeten zijn om te kunnen inspelen op nieuwe, ongebruikelijke en complexe situaties (Nieuwenhuis, Fluit en Kuijer, 2021). Professionals die dit goed kunnen worden in de literatuur aangeduid als adaptieve experts (Hatano & Inagaki, 1986). Theorieën en modellen die ten grondslag liggen aan onderwijsprogramma’s die voorbereiden op dit werk, houden veelal nog geen rekening met de adaptieve expertise die nodig is het beroepenveld (Mylopoulos et al., 2018). Adapt at Work, een onderzoeksproject in het hoger onderwijs in Nederland, is een consortium van 5 universiteiten en 6 HBO-instellingen en onderzoekt de ontwikkeling van adaptieve expertise tijdens werkplekleren. Hoe kun je werkgerelateerde programma’s dusdanig ontwerpen, zodat die adaptieve expertiseontwikkeling optimaal ondersteund wordt? En hoe kun je dergelijke programma’s integreren in het hoger onderwijs? Het onderzoek loopt tot eind 2023. Er worden literatuurstudies, casestudies en analyses uitgevoerd, steeds in wisselwerking met de praktijk. Eerste resultaten zijn beschikbaar via www.adaptatwork.nl.
Doel:
Het gesprek stimuleren over:
– nieuwe, ongebruikelijke en complexe situaties in de gezondheidszorg,
– wat het werken in dergelijke situaties van professionals vraagt en
– hoe we (toekomstige) professionals daar voor kunnen toerusten en wat dit vraagt van docenten/ opleiders/ ontwerpers
Doelgroep:
Professionals, onderwijsontwikkelaars, studenten, docenten in de gezondheidszorg(opleidingen)
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte introductie op het onderzoek en het delen van de opbrengsten vanuit de reeds afgeronde reviewstudies en casestudies, gaan we in twee gespreksrondes 1) zicht krijgen op uitdagingen in de praktijk van de gezondheidszorg en reflectie op de praktijk i.r.t. ontwikkeling van adaptieve expertise en 2) wat dit betekent voor de initiële opleiding of het leven lang ontwikkelen van professionals. Deelnemers krijgen inzicht in mogelijke manieren om adaptieve expertise te stimuleren gerelateerd aan de eigen praktijk en geinformeerd vanuit onderzoek. Moderatoren krijgen verdiept inzicht in AE ontwikkeling in de gezondheidszorg (opleidingen) met mogelijke verklaringen waarom iets werkt, voor wie, hoe en onder welke omstandigheden.
Referenties (max 2.):
Hatano, G., & Inagaki, K. (1986). Two courses of expertise. In H. Stevenson, H. Azmuma, & K. Hakuta (Eds.), Child development and education in Japan W.Y. Freeman and Co.
Mylopoulos, M., Kulasegaram, K., & Woods, N. N. (2018). Developing the experts we need:
Fostering adaptive expertise through education. J Eval Clin Pract, 24(3), 674-677. https://doi.org/10.1111/jep.12905
Nieuwenhuis, A., Fluit, L., & Kuijer, W. (2021). Adaptivity between professional learning and education: the development of flexible expertise in work-based-settings. In: Malloch, M., Cairns, L., Evans, K., & Bridget, N. O. (Eds.). (2021). The SAGE Handbook of Learning and Work. Sage. P. 115-125.
Max aantal deelnemers :
32