Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Interprofessioneel opleiden draagt eraan bij dat de patiënt meer integrale zorg ervaart, wat op zijn beurt weer bijdraagt aan een betere kwaliteit van leven. Veel interprofessionele opleidingsactiviteiten zijn gericht op beroepen binnen de gezondheidszorg. Maar als je gezondheid vanuit een breder perspectief bekijkt spelen er thema’s die bij uitstek vragen om samenwerking van professionals binnen en buiten het gezondheidszorg domein. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eHealth toepassingen (ICT, media design), levensbestendig wonen (bouw, architectuur) en/of dementievriendelijke wijken (social work). Interprofessioneel opleiden (binnen de zorgopleidingen) zou de beweging moeten maken richting INTERprofessional opleiden, wat betekent dat professionals binnen en buiten het zorgdomein leren met, over en van elkaar. Maar is INTERprofessioneel opleiden wel de magic bullet om onze toekomstige (zorg)professionals hierop voor te bereiden?
We willen docenten van diverse medische-, zorg- en sociale opleidingen ontmoeten en over deze magic bullet reflecteren.
Doel:
Kennismaken met INTERprofessionele vraagstukken rondom de samenwerking van professionals binnen en buiten de zorgReflectie over INTERprofessioneel opleiden voor professionals binnen en buiten de zorg
Doelgroep:
Docenten (dieren)geneeskunde, tandheelkunde, diverse paramedische hbo zorgopleidingen (ergotherapie, logopedie, fysiotherapie, verpleegkunde, verloskunde, diëtiek, mondhygiëniste) en social work.Docenten met een (andere) professionele achtergrond dan de gezondheidszorg, maar die binnen het zorgonderwijs werken.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
We starten met een presentatie waarbij de basisbegrippen van INTERprofessioneel opleiden worden uitgelegd. Vervolgens wisselen de deelnemers interactief kennis en ervaringen uit met de Wereld-Café methode, over de thema’s:
Wat is de vraag uit de zorgpraktijk ten aanzien van INTERprofessioneel opleiden?Waar kunnen opleidingen binnen en buiten de zorg elkaar vinden?Wat zijn best practice INTERprofessionele onderwijsinitiatieven in het land?
Aansluitend wordt een best practice gepresenteerd waar studenten van Zuyd Hogeschool de meerwaarde laten zien van INTERprofessioneel opleiden. Ter illustratie: studenten ergotherapie en bouw volgen samen een INTERprofessionele minor die deel uitmaakt van Urban Living Labs (in Kerkrade en Maastricht). Binnen Urban Living Labs wordt de lokale community betrokken bij de verbetering van leefbaarheid, kwaliteit van leven en welzijn in de bebouwde omgeving. Vitaliteit is hierbij een van de kernthema’s. INTERprofessionele studentengroepen voeren opdrachten uit over o.a. inclusiviteit in de wijk voor mensen met functiebeperkingen.
De workshop wordt afgerond met een wrap-up en take-home message.
De opbrengst voor de deelnemers bestaat uit: bewustwording van en reflectie over INTERprofessioneel opleiden met opleidingen buiten het gezondheidszorg domein; kennis van nieuwe onderwijsinitiatieven elders; bewustwording van ‘laag hangend’ fruit met betrekking tot INTERprofessioneel opleiden en dat wellicht ook in het eigen onderwijs ‘hangt om geplukt te kunnen worden’; kennismaking met de Wereld-cafe methode die tevens als een INTERprofessionele onderwijsvorm toegepast kan worden.
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
24