De rode draad casus, een inspirerende manier om de relatie tussen leerdoelen meer inzichtelijk te maken.

Informatie
Auteurs
E.J.M. Tanck
M. Holla
M.W.J.L. Schmitz
Organisatie
Radboudumc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

leerdoelen, motivatie, praktijkgericht

Doel:

In deze workshop leren en ervaren deelnemers het toepassen van een rode draad casus, een vorm van case-based learning. Je leert hoe je de klinische relevantie tussen diverse leerdoelen op een voor studenten prikkelende en motiverende manier inzichtelijk kunt maken.

Als voorbeeld gebruiken we onze derdejaars geneeskunde module ‘Acute Complexe Zorg’ binnen het Radboudumc. Hierin behandelen we leerdoelen die onder andere de volgende onderwerpen raken: organisatie van acute zorg, shock, fracturen, thromboembolische events en pijn. De leerdoelen worden per dagdeel behandeld. Om de student een goed overzicht te geven van de relatie tussen leerdoelen en de relevantie voor de praktijk, hebben we de rode draad casus ontworpen1. Een vorm van case-based learning waarmee we de diverse leerdoelen op prikkelende manier kunnen presenteren zowel binnen fysiek als voor online onderwijs2. In deze oplossing zijn de kernwaarden van ons curriculum meegenomen: zelfgestuurd, activerend, praktijkgeoriënteerd en samenwerkend leren. Studenten geven in evaluaties aan het gebruik van een rode draad casus graag vaker in onderwijs te willen zien.

Doelgroep:

Docenten en onderwijsontwikkelaars

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Inleiding en doel ‘Waarom een rode draad casus’

We bespreken wanneer en waarom een rode draad casus toegepast kan worden. We illustreren dit aan de hand van ons voorbeeld. Het concept van de rode draad casus is binnen alle medische/zorg gerelateerde opleidingen toepasbaar.

Voorbeeld opzet rode draad casus

We tonen ons voorbeeld en laten bijbehorende materialen zien (mailings, fotomateriaal, afsluitende video). We bespreken de argumenten waarom hiervoor gekozen is.

Maak je eigen stappen plan ‘Rode draad casus’.

In kleine groepen (evt online in break-out rooms) kiezen deelnemers uit drie voorbeelden van een set leerdoelen. Deelnemers gebruiken onze handleiding om een rode draad casus te ontwikkelen en oefenen stap voor stap deze benadering. De focus ligt op hoe verbindingen tussen de diverse leerdoelen op een originele en motiverende manier voor studenten inzichtelijk zijn te maken. We behandelen tevens vragen zoals:

-Welke onderwijsvormen kunnen worden gebruikt?
-Welke ICT infrastructuur is er nodig?
-Hoe motiveer je collega’s om een rode draad casus samen te ontwikkelen en toe te passen?

Na afloop van de workshop kan de deelnemer een succesvolle rode draad casus ontwerpen.

Afsluiting en evaluatie

-Plenaire korte uitwisseling van de producten tussen de groepen.

-Gestructureerde samenvatting van het geleerde.

-Korte evaluatie onder de deelnemers.

Referenties (max 2.):

1) Holla M. et al. De Rode Draad Casus: een methode om uiteenlopende onderwerpen te verbinden en studenten te enthousiasmeren voor zelfstudie. Abstract presentatie NVMO congres 2018

2) Dickinson BL et al. Involving a real patient in the design and implementation of case-based learning to engage learners. Adv Physiol Educ. 2018;42(1):118-122

Max aantal deelnemers :

40

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee