Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Je (her)kent het vast wel. Het management van het ziekenhuis zet samen met de medisch manager het beleid uit en de verpleegkundigen hebben te volgen. Wij denken dat het anders moet en kan. Wij hebben onze visie en passie kunnen omzetten naar wetenschappelijk onderzoek in het project Nurses Know Better.
We vroegen ons af hoe het komt het dat op onze longafdeling het verloop en ziekteverzuim laag zijn en het werkplezier hoog is? Na wetenschappelijk onderzoek bleken de volgende factoren hierin een rol te spelen, namelijk waarderende bejegening door artsen, investeren in teamwork en dienend leiderschap door de leidinggevende in een cultuur van leren en ontwikkelen. Samenwerken is samen leren!
Kortom: draai de driehoek! Niet meer de artsen hand in hand met het management, maar de verpleegkundigen hand in hand met de artsen en gefaciliteerd worden door het management.
Wij zijn hier heel enthousiast over en dat willen we graag delen. In de workshop laten we zien hoe de longafdeling functioneert en wat we geleerd hebben van ons onderzoekproject Nurses Know Better en de rol die samen leren daar in heeft. Je gaat concreet weg met tips hoe het morgen anders kan, ook in jouw werksituatie.
.
Doel:
Je krijgt antwoorden op de volgende vragen:
Wat is een high performance team? Wie pakt welke rol? Wat is de verbinding tussen lerende organisatie, psychologische veiligheid, leerklimaat en werkplezier? Wat is er concreet nodig? Hoe kun je hiermee personeel behouden?
Doelgroep:
Coassistenten, aiossen, opleiders, verpleegkundigen, leidinggevenden, onderwijskundigen, beleidsadviseurs, andere betrokkenen vanuit zowel binnen als buiten de ziekenhuissetting.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
We beginnen de workshop met het vertellen van het gedachtegoed van Nurses Know Better en wat een jaar wetenschappelijk onderzoek al voor inzichten gegeven heeft. Daarna geven we een praktijkvoorbeeld van een High Performance Team op de Longgeneeskunde en welke rol samen leren en samen werken op die afdeling heeft. Dan gaan we aan de slag met het maken van een causaal diagram. Dit doen we in groepjes. Kernwoorden zijn vertrouwen, vakmanschap en verbinding. Voorwaarden zijn leiderschap en psychologische veiligheid.
We gaan een causaal diagram maken.Hoe leidt het één tot het ander? Hoe verhouden deze termen zich tot elkaar? Waar kunnen we (morgen) invloed op uitoefenen?En over 1 jaar?Wat is ervoor nodig om bij punten op de tijdlijn te komen? Wat zijn beperkende factoren? Hoe (h)erkennen we pijnpunten en wat nemen we mee naar onze eigen praktijksituatie.
We sluiten de workshop plenair af en delen wat in de groepjes bedacht is. Zo kan iedereen vol enthousiasme naar de koffie (of borrel).
Referenties (max 2.):
Roderick Schmitz: chirurg en opleider: roderick.schmitz@ghz.nl
Groene Hart Ziekenhuis Gouda
Max aantal deelnemers :
20