Escape IT: Blended escapespellen in het onderwijs

Informatie
Auteurs
A.J. Kramer-Top
A.W. van Esch
B. P. A. Thoonen
N.M.F. de Bruycker
Organisatie
LUMC
Radboudumc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Escaperooms maken gebruik van spelelementen in onderwijsactiviteiten met als doel de motivatie van studenten te verhogen en zo het leren te bevorderen. Escaperooms dragen bij aan activerend en verdiepend (online) onderwijs, waarbij samenwerking centraal staat. In deze workshop gaan de deelnemers in op de waarde van escaperooms, hoe deze gestructureerd te ontwerpen en daarbij de principes van blended learning te gebruiken.

Doel:

Deelnemers kunnen benoemen wat de meerwaarde van een (blended) escapespel is in het onderwijs. Deelnemers leren hoe ze kunnen zorgen dat escaperooms naast het aanwakkeren van motivatie ook leiden tot actief verdiepend leren. Daartoe maken deelnemers (een eerste aanzet tot) een ontwerp van een (escape)spel voor het eigen onderwijs op basis van de uitgangspunten van blended learning.

Doelgroep:

Docenten, studenten, onderwijskundigen, ICTO-adviseurs 

Opzet: activiteiten en opbrengst:

De deelnemers komen binnen in de setting van een escaperoom. Vervolgens wordt nagegaan welke functie de deelnemers hebben en hoeveel ervaring ze met het spelen van escaperooms hebben. De ervaring met toepassingen van escapespellen in het onderwijs onder de deelnemers wordt besproken.

De koppeling naar een authentiek voorbeeld uit een educatief escapespel wordt gemaakt, doordat de deelnemers een onderdeel gaan uitvoeren. Na het spel wordt besproken welke meerwaarde deelnemers hebben ervaren.

Er wordt achtergrondinformatie gegeven over het ontwerpen van een escapespel, waarbij gebruik gemaakt kan worden van de ontwerpprincipes van blended learning. Met deze informatie en de hand-outs gaan de deelnemers in groepjes aan de slag om zelf een escapespel te ontwerpen.

De deelnemers wordt aan het eind gevraagd hoe ze binnen afzienbare tijd een (escape)spel in hun onderwijs gaan verwerken.

Referenties (max 2.):

Kasey Davis, Huay-ying Lo, Royanne Lichliter, Kelly Wallin, Gemma Elegores, Sharon Jacobson & Cara Doughty (2022) Twelve tips for creating an escape room activity for medical education, Medical Teacher, 44:4, 366-371, DOI:

10.1080/0142159X.2021.1909715

Guckian J, Eveson L, May H. The great escape? The rise of the escape room in medical education. Future Healthc J. 2020 Jun;7(2):112-115. doi: 10.7861/fhj.2020-0032. PMID: 32550277; PMCID: PMC7296573.

Oscar Rosenkrantz, Theo Walther Jensen, Senay Sarmasoglu, Sophie Madsen, Kristine Eberhard, Annette Kjaer Ersbøll & Peter Dieckmann (2019) Priming healthcare students on the importance of non-technical skills in healthcare: How to set up a medical escape room game experience, Medical Teacher, 41:11, 1285-1292, DOI: 10.1080/0142159X.2019.1636953

Max aantal deelnemers :

20

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee