Het volgen van een training gynaecologisch en/of andrologisch onderzoek: kenmerken van wel- en niet-deelnemende studenten

Informatie
Auteurs
A. J. J. A. Scherpbier
B. H. Verhoeven
E. E. M. Kerkhofs
G. M. Verwijnen
H. Kruseman
J. Havas
J. van Dalen
L. A. T. Jansvedel
Soort article
Onderzoek
Verscheen in

Samenvatting

Het gynaecologisch en andrologisch onderzoek is voor studenten een beladen onderzoek. Het is een goede ontwikkeling dat in een aantal faculteiten studenten de mogelijkheid hebben om deze onderzoeken te oefenen bij speciaal daarvoor getrainde medewerkers, die zowel de rol van patiënt als van docent vervullen. Dergelijke trainingen worden in Maastricht sinds 1985 aangeboden in het Skillslab. Net als de andere vaardigheidstrainingen in het Skillslab zijn de trainingen gynaecologisch en andrologisch onderzoek niet verplicht. Aan de hand van de inschrijf- en aanwezigheidsregistratie van het Skillslab is nagegaan hoeveel studenten deze trainingen volgen en of er studentkenmerken zijn die verband houden met het al of niet meedoen aan deze trainingen. Het blijkt dat vrouwelijke studenten, studenten die op schema studeren en studenten die meer andere vaardigheidstrainingen volgen, zich voor deze trainingen vaker inschrijven. In vervolgonderzoek zal uitgezocht moeten worden wat de drempels zijn voor de studenten die zich niet inschrijven.

Summary

Learning to perform the physical examination of the male and female genitalia is an emotionally charged experience to students. A number of medical schools offer training sessions with male and female instructors, who act both as patient and instructor. At the Maastricht Skillslab these training sessions have been offered since 1985. As with all Skillslab training sessions attendance is voluntary. The one-hour sessions involve one student, one instructor, who is examined and provides feedback, and a teacher. Because attendance figures were below those for other skills, data from the Skillslab attendance registration have been used to investigate how many students actually participate in these sessions and whether attendance is related to specific student characteristics. It appears that attendance is greater in female students, students whose study progress is on schedule, and students with a relatively high attendance at other training sessions. Further study is needed to explore the barriers leading to non-attendance.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee