Samenvatting
Inleiding: Ter bevordering van het samenwerkend leren is in het coschap Sociale Geneeskunde, waar coassistenten geïsoleerd van elkaar en van de centrale docenten stage lopen, het Computer Ondersteund Leren (Computer Supported Collaborative Learning, CSCL) geïntroduceerd en geëvalueerd.
Methoden: We ontwikkelden een digitaal platform voor subgroepen van coassistenten die niet alleen gezamenlijk een praktijkgericht probleem in korte tijd evidence-based moeten uitwerken tot een publicatie maar ook moeten verdedigen. Daarnaast werd elke coassistent gevraagd een individuele peer review te geven op de publicatie van een andere subgroep. Aan de hand van een schriftelijke vragenlijst evalueerden we in twee verschillende fasen de ervaringen van 141 studenten.
Resultaten: 124 (88%) coassistenten retourneerden de vragenlijst. 65% van de respondenten vond de aangeboden probleemstellingen interessant. De samenwerking binnen de groep werd als goed (94%) en gelijkwaardig (90%) ervaren. De helft gaf aan geleerd te hebben van de samenwerking en tweederde gaf aan te hebben geleerd van het geven (63%) en ontvangen (64%) van een peer review.
In de eerste fase waardeerde slechts 33% de digitale leeromgeving als positief. Met de introductie van wiki’s in de tweede fase steeg dit percentage naar 49%. Aanvullende opmerkingen werden gemaakt over het tijdschema, de grootte en helderheid van de opdrachten en het digitale leerplatform. Per student werd gemiddeld tien uur per week aan de uitwerking van de opdracht besteed.
Discussie en conclusie: CSCL kan bijdragen aan samenwerkend en zelfsturend leren in die situaties waarin studenten gescheiden zijn van elkaar en van hun docenten. Het leren van samenwerken kan hierin nog verder worden gestimuleerd. De setting, het gebruikersgemak en het moment van introductie van de digitale leeromgeving zijn medebepalend voor de tevredenheid. (Turk RFM, Dankbaar MEW, Beeck EF van. Computerondersteund samenwerkend leren in het coschap Sociale Geneeskunde. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2009;28(6):269–279.)
Summary
Introduction: To evaluate the introduction of Computer Supported Learning to promote self-directed collaborative learning during clerkships when students are isolated from each other and from their teachers
Methods: We developed a digital platform to enable subgroups of students to collaborate in solving practice-based problems and produce evidence-based papers and presentations on those problems. Furthermore all students were individually asked to write a peer review of a paper written by another subgroup. We evaluated the experiences of 141 students during two different phases, using a written questionnaire.
Results: A total of 124 students responded to the questionnaire (response rate 88%). According to 65% of the respondents the problems that were presented were interesting. The collaboration in the group was described as good (94%) and all members contributed equally (90%). Of the respondents, 48% said they had learned from collaborating, from writing the peer review (63%) and from the review of their own paper (64%). In the first phase only 33% thought the digital platform made a positive contribution. In the second phase, in which we added a wiki to the platform, this percentage rose to 49%. Supplementary comments were made on the time-schedule, the clarity and scope of the problems and the digital platform. The mean time spent per student was 10 hours.
Conclusion: Computer support can stimulate collaborative self-directed learning in situations where students are isolated from each other and from their teachers, but further measures are needed to stimulate collaboration. Setting, user-friendliness and timing are important factors for the success of the intervention. (Turk RFM, Dankbaar MEW, Beeck EF van. Introducing and evaluating Computer Supported Collaborative Learning during clerkships. Dutch Journal of Medical Education 2009;28(6):269-279.)