Inleiding:
In vervolgopleidingen begeleiden klinisch docenten assistenten in opleiding tot specialist (aios) bij het verwerven van Algemene Competenties. Voor hen is de vraag welke competenties bij welke taken en werkzaamheden van aios waarneembaar en verder te ontwikkelen zijn. Omdat er nog geen overzichten van het takenpakket van aios bleken te bestaan, is in dit onderzoek nagegaan welke taken en werkzaamheden aios tijdens hun vervolgopleiding hebben. De beschrijving van het takenpakket zou voldoende globaal moeten zijn om merendeels geldig te zijn voor alle vervolgopleidingen en voldoende gedetailleerd om kenmerkende verschillen zichtbaar te maken tussen aios van snijdend en beschouwend medisch specialismen, huisartsgeneeskunde en sociale geneeskunde, de vier grote groepen vervolgopleidingen.
Methode:
Met een model voor beroepscompetenties als achtergrond zijn observaties en interviews uitgevoerd bij aios uit diverse vervolgopleidingen. De bevindingen zijn aangevuld met documenten en becommentarieerd door deskundigen. Het resulterende takenpakket is ter validering in een elektronische enquête voorgelegd aan aios uit de Onderwijs- en Opleidingsregio Noord en Oost Nederland.
Resultaten:
Observaties en interviews resulteerden in een lijst van 59 taken en werkzaamheden. De respons op de enquête, die op basis hiervan werd samengesteld, was 34%; de laagste respons was van sociaal geneeskundigen (16%). Aios van één beschouwend specialisme werden niet bereikt. Zeven taken of werkzaamheden zijn aangepast, vijf zijn toegevoegd. Het resulterende takenpakket bevat 64 taken en werkzaamheden.
Conclusie en discussie:
Op het gewenste detailleringsniveau is een valide overzicht verkregen van taken en werkzaamheden van aios. Ondanks diverse beperkingen is het overzicht van praktisch nut om vast te stellen welke competenties de aios bij welke taken en werkzaamheden kunnen leren en met deze informatie de opleiding beter te structureren. (Pols J, Yedema AR, Boendermaker PM. Een explorerend onderzoek naar het takenpakket van artsen in opleiding tot specialist. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2005;24(5):220-229.)